Schlager-Micke

2007-10-12
18:14:51

Hjälp, vad är jag egentligen?
Jaha, vad jobbar du med då? Den frågan brukar uppkomma snabbt vid mötet med en ny person och för de allra flesta så är det en ganska enkel fråga att svara på. Men jag har nog under de senaste åren slagit rekord i att hitta tänkbara modeller för att beskriva min arbetssituation. Frågan är inte om jag ska svara att "jag är" eller "jag jobbar som". Är-formen har jag aldrig kunnat använda eftersom jag aldrig haft något jobb som varat särskilt länge och frågan är när man blir sitt jobb? Måste man bli det?

Men nästa fråga är hur man beskriver en arbetssituation så att den ger en hyfsat rättvisande bild av läget och samtidigt andas någon sorts framtidstro. Så sent som i måndags jobbade jag på Sveriges radio i Jönköping medan jag nu kommer att vara några veckor på posten som brevbärare. Det finns flera svarsalternativ och jag har testat alla, men fortfarande inte bestämt mig.

Så vad jobbar jag med egentligen?

# Svarsalternativ 1:
- Jag är mellan två jobb.
Analys: Låter optimistiskt och fyllt av framtidstro men problemet är bara att jag inte vet vilket nästa jobb är som gör att jag är "mellan" två jobb.

# Svaralternativ 2:
- Ja, du vet, jag har lite olika projekt på gång.
Analys: Svaret är bra men problemet blir följdfrågan: "jaha det låter intressant, vad då för projekt??"

# Svarsalternativ 3:
- Jag jobbar med radio
Analys: Är sant ganska ofta och gör dessutom folk intresserade men problemet blir att klargöra vad jag egentligen gör. Jag jobbar oftast med nyheter som reporter d.v.s. jag gör nyhetsinslag. Men de flestas bild av anställda på radio är att de antingen jobbar som programledare (jaha, pratar du i radio??), läser nyheter eller möjligtvis jobbar som tekniker. Att det finns personer som jobbar med nyheter och samtidigt inte läser nyheterna i radio framstår tydligen som väldigt ologiskt. 

# Svarsalternativ 4:
- Jag är journalist
Analys: Ja det är ju det enda som jag har gått klart en utbildning för, så det är ju helt och hållet sant. Dock är det så att journalist för de flesta är en person som sitter på en tidningsredaktion och skriver och att revidera den bilden kan ta lite tid. Jag är inte främmande för skrivande journalistik alls, men än så länge har jag aldrig jobbat på någon tidning. 

# Svarsalternativ 5:
- Jag är frilans
Analys: Låter statusfyllt och är dessutom sant också eftersom jag har egen firma, men jag har väl i ärlighetens namn inte producerat särskilt mycket. Så eftersom det svaret är något pretto så föredrar jag nog i så fall alternativ 2som är lite mer easy-going. 

# Svarsalternativ 6:
- Jag är brevbärare
Analys: Här behöver man knappast förklara detaljer kring sin arbetsdag. Alla vet vad en brevbärare gör. Och hur lockande är det jobbet....

image78
Som brevbärare gäller det att vara sammanbiten. Lägger du fel brev i en låda får man ha tur om inte brevet återfinns dagen efter på lådan med texten "Lär dig läsa för fan" eller något liknande.

# Svaralternativ 7:
- Jobb är inte allt här i livet, i första hand är jag människa.
Analys: Det här svaret har jag aldrig svarat men fördelen är ju att det kan föra in samtalet i en mer filosofisk riktning, fjärran från begrepp som projektanställning, utlasad eller timvikariat.

Kommentarer:

Bra inlägg! Jag själv är nog mellan jobb skulle man kunna säga, men för det mesta säger jag att jag är arbetslös. Tjingeling!

2007-10-13 @ 11:56:16
#2: Henke

Jajjemen. Klart jag minns Niklas. Hur skulle jag kunna glömma "Bäckstreet boys". :)

Hoppas du vann alla hans marker.

2007-10-14 @ 11:23:25
#3: Martin

Lär dig läsa för fan!

2007-10-16 @ 09:01:37
#4: Boutottwa

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2008-02-15 @ 10:57:24

Your website is extremely interesting

2009-05-29 @ 12:32:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: