Schlager-Micke

2007-10-29
23:31:15

Den bästa någonsin i Idol
Nu när jag ändå är igång med mitt idol-bloggande så kan jag bjuda er på en ny topp-fem-lista. Det handlar här om de som i mitt tycke har varit bäst i idol sedan starten 2004, och då utgår jag från det de presterat i själva programmet och inte eventuella hits de haft efter. Även om jag håller fam factory något högre än idol (sångmässigt bland deltagarna var det betydligt bättre) så har jag alltid följt idol med stort intresse. Några av deltagarna i år har chans att klämma sig in på den här listan men än så länge ser den ut så här.

5. Danny - sexa 2006
image87
Adolf Fredrik-eleven med det oförskämt fördelaktiga utseendet borde ha vunnit hela tävlingen 2006 i stället för den överskattade Markus Fagervall. Danny visade upp en stor bredd så länge han fick vara med och hade utstråling så det räckte och blev över. Hans version av "Öppna din dörr" var fantastisk och det är oförståeligt att han åkte ut så tidigt som han gjorde, dessutom mot Cissi Ramsby när hon totalslaktat "It must have been love". Men Danny verkar ha fått sin revanch nu efter tävlingen. Skönt att se.

4. Daniel Lindström - vinnare 2004
image88
Den enda vinnaren som platsar på min lista. Har visserligen inte blivit så stor som jag trodde. Kanske beroende på att han inte är en idol i första hand utan snarare en kompetent artist. Han framförde "Glorious" majestätiskt och hängde inte löst en enda gång. Men hans kunnande hade kanske stått sig jämnare med deltagarna i Fame factory?

3. Sebastian - tvåa 2005
image89
Den Sebastian jag såg i idol 2005 var tio gånger roligare än den man sett efteråt. Ingen har tagit scenen i besittning som han gjorde på ett så självklart sätt. Att han sen tagit på sig en nonchalant tråkig attityd efter idoläventyret är synd, men i idol 2005 var han på alla sätt klockren.

2. Daniel Karlsson - vinnare 2007?
image90
Jag har svårt att tro annat än att Daniel Karlsson tar hem idol 2007. Han känns nästan överkvalificerad för att vara med. Han påminner mycket om Sebastian i sättet att ta en scen i besittning på sitt eget självsäkra och skönt kaxiga sätt. Men han sjunger bättre än Sebastian och verkar dessutom mer ödmjuk. Hans ironiska kommentar till juryn efter att han framfört Scissor sisters var bland det skönaste jag hört: "jag tycker ni gör bra ifrån er, jag hoppas jag får se mer av er"... Jag vill se mer av Daniel Karlsson.

1. Sibel - trea 2005
image91
Ballad, hårdrock, storband, pop.......Sibel bemästrade alla genrer och hade en pipa som heter duga. En av Sveriges bästa sångerskor. Hennes audition 2005 när hon sjöng "My all" är förmodligen den bästa audition som gjorts. Det kan ha varit så att hon föll på sin något flamsiga och barnsliga personlighet. Agnes framstod som mer naturligt charmig i jämförelse, men om man ser till musikaliteten så var det inget snack om vem som var bäst 2005 om ni frågar mig. Om ryktena stämmer angående Melodifestivalen 2008 så är jag den förste att applådera.

Många saknar kanske namnet Darin på min lista. Han är den idol som kanske blivit störst efter sin medverkan men utgår jag från det som han verkligen utförde i programmet så har han flera framför sig. För vad man lätt kanske glömmer är att Darin ägnade ett antal sändningar åt att framföra menlösa ballader som han iof framförde kompetent men blixtrade till och blev en riktig stjärna - det gjorde han först när han framförde "Bad" med Michael Jackson och då hade större delen av programserien gått. Dessutom var han faktiskt nära att åka ur vid ett tilfälle. Nej, i mitt tycke var det helt rätt att Darin inte vann Idol 2004.

Kommentarer:
#1: Brita

Åhhhh, neeej, säg inte att du också har fallit för "sveriges bästa sångerska" -grejen angående Sibel!!! Nu får du ändå sätta sakerna i rätt perspektiv.... Carola vs Sibel? Alice Babs vs Sibel? Shirley Clamp vs Sibel? Lena PH vs Sibel? Anne-Sofie von Otter vs Sibel? Sarah Dawn Finer vs Sibel? Vad jag minns så var Sibel inte i närheten av en så naturbegåvat och säker sångerska som Agnes. Där (idol 2005) tycker jag faktiskt det gick rätt till i utröstningen.

2007-11-03 @ 22:56:54
#2: Micke

Brita, jag förstår inte riktigt vad för slags "Sverige bästa sångerska"-grej som du menar att jag fallit för? Har det varit någon kampanj för att marknadsföra henne som det? I så fall har jag missat den. Jag tycker snarare tvärtom att det har talats väldigt lite om henne sedan hon var med och att folk snabbt glömmer de som är borta från rampljuset några månader.

2007-11-04 @ 19:29:59
#3: Benny

Alla får sin egen åsikt, men enligt mig ägde Agnes skiten ur Sibel i Idol flera gånger om. Hon är betydligt mer talang och är dessutom alltifrån bortglömd. Förra året var hon med i MQ-reklamen tillsammans med Måns och nytt album är troligen på gång i år. Sibel däremot kommer inte att lyckas alls, vare sig i Melodifestivalen eller efter. Det är henne folk kommer att glömma bort, inte Agnes.

2008-01-02 @ 02:52:15
#4: kakak

sibel är påväg tillbaks nu med nytt album och allt, och ja, sibel e den bästa från idol hittills, men jag håller inte med om restan på listan.

2008-09-06 @ 15:24:43

This site rocks :-) Very nice! Greetings from Spain.

2009-04-21 @ 09:20:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: