Schlager-Micke

2007-10-21
20:15:46

De största som aldrig varit med

Om det är någon gång på året man har rätt att fantisera om artister som ska ställa upp i Melodifestivalen så är det ju nu. Under den här månaden, schlagerns svar på fotbollens "silly season", innan artisterna blir klara.

Många stora namn som kändes mil från schlagern för några år sen har en efter än äntrat festivalen nu under 2000-talet. E-type, BWO, Nordman, Andreas Johnson och inte minst - the Ark. Men fortfarande återstår många drömmar, och tråkigt vore det väl annars. Många av Sveriges allra största artister har fortfarande aldrig tävlat i festivalen och jag tänkte lista de största i mina ögon här. Jag var först inne på att göra en sedvanlig lista med ranking men den här gången fick jag ge mig eftersom det är väldigt svårt att på ett objektivt sätt jämföra vilken av de olika artisterna som är större än någon annan. Men alla dessa är i alla fall stora namn som fortfarande aldrig tävlat.

# Kent
Eskilstunas indie-hjältar är ett av Sveriges största band genom tiderna, men Kent har allt att förlora på att vara med. Få av deras låtar skulle haft en chans vinna om de tävlat. De är lite för melankoli och ångest och bygger mer på känsla i hela låten än den klassiska uppbyggnaden med en stark refräng. Jag tror inte heller att gruppen speciellt intresserad av att vara med och för mig skulle det inte tillföra särskilt mycket.

image86
Kent

# Per Gessle
Popsnickraren från Halmstad har deltagit två gånger som upphovsman (För dina bruna ögons skull och Kärleken är evig) men aldrig som artist. I ärlighetens namn skulle det inte kännas så spännande heller. Detta säger jag trots att jag alltid varit ett stort Gessle-fan, framförallt det han gjorde med Roxette. Eftersom Per är sommar, mellanmjölk och tjalala blir det ingen spännande kulturkrock i festivalen som det skulle bli för exempelvis Kent. Han är inte heller någon artist det sprakar om varken på scen eller i media. Men självklart skulle han gå långt om han var med. Att svenska folket är totalt torsk på hans melodiösa trallvänliga låtar är ju bekräftat hundra gånger om. 

# Marit Bergman
Kreddiga Marit skulle bli journalisternas älskling om hon deltog. Hon blir ofta hyllad och det är inte utan anledning. Som scenartist tillhör hon en av de bästa i Sverige och musiken är ofta fullproppad med positiv energi, vilket skulle passa i festivalen. Festivalen skulle vinna cred med Marit och jag tror faktiskt att Marit skulle vinna på att vara med också. Men när jag intervjuade henne i somras ställde jag frågan om ett MF-deltagande (mest i personlig nyfikenhet) men hon svarade att det känns inte kul att vara med nu när alla, även många indieartister, ska vara med. 

image83
Energiknippet Marit Bergman in action


# Lars Winnerbäck

För fem år sen hade Lasse varit högst upp på min önskelista över artister jag ville ha med. Då var jag helt fast i Winnerbäcks melodiösa, grubblande vispop men den fascinationen har svalnat med åren. Ju större han blivit desto sämre har hans låtar blivit, men de är fortfarande relativt bra. Någon succé i MF är däremot inte självskrivet. Han har otroligt hängivna fans men när det är miljoner svenskar som röstar så krävs det att man når ut till fler.  

# Håkan Hellström
Påminer en hel del om Marit Bergman men med den stora skillnaden att Marit kan sjunga. Självklart skulle det bli en enorm hype runt Håkan om han ställde upp och en stor fest skulle det nog bli på scen med sedvanligt barnkalas i sjömanskostym. Jag tror inte att det är omöjligt att Håkan kan dyka upp i festivalen.

# Melody club
Högst upp på min önskelista i nuläget och de har allt att vinna på att vara med. Deras musik gör sig verkigen live och är oerhört direkt. Det räcker med en lyssning. Trots att de haft ett antal hits så är de fortfarande ganska okända för gemene man. MF vore det perfekta skyltfönstret för Växjös pudelsyntare.

image84
Melody clubs sångare Kristoffer Östergren

# Sahara hotnights
Jag har aldrig gillat Sahara hotnights - förrän nu. Med låtar som Cheek to cheek och inte minst Visit to Vienna har de levererat pop/rock med lagom mycket garage och lagom mycket Västerbotten i en riktigt trevlig mix. Båda de två nämnda låtarna hade säkerligen gått till final och de tävlat. Men några folkhemshjältar har de väl aldrig velat bli.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: