Schlager-Micke

2007-10-25
16:33:52

Är du som han.....?

För drygt 10 år sen var det inte lätt att dansa till schlager om man ville gå ut. I dag finns det schlagerbarer överallt och folk har koll på vilka som var i final i Melodifestivalen och till och med vilken placering de fick. En mycket trevlig utveckling som pågått och bara växt ända sedan delfinalerna infördes 2002.

Sen är det slående att när folk jag träffar på märker att jag är en melodifestivalkille så spelar det ingen roll om det är en tjej, kille, gammal, ung, kontorsnisse, fabrikssnubbe eller dagisfröken, alla har de samma förstafråga:

# ...Jaha, är du som han.......(vissa letar febrilt efter det där namnet som dom ju vet, men inte kommer på just nu, jag sitter tålmodigt och väntar på att de ska säga det jag vet att de ska säga, Björn Kjellman).....han......Björn Kjellman?

Det är faktiskt en svårare fråga att svara på än man kan tro. Om frågan innebär att jag kan lika mycket som Björn så är svaret nej. Men Björn Kjellman tenderar att vara mer än en person, han är ett begrepp. Att "vara en Björn Kjellman" är att vara en person som kan massa om Melodifestivalen och det kan jag ju, så i så motto så blir ju svaret ja.

Andrafrågan är oftast lika given:
# Vilken är den bästa låt som varit med?

Det låter säkert också som en enkel fråga men här uppstår ett annat problem. Om jag säger mina absoluta favoriter i MF och ESC så är det garanterat låtar som de inte har en aning om. Samtidigt vill de på något sätt ha så "nördiga" svar så det är ett dilemma. I MF gör jag ofta en helgardering och säger att den bästa låten som någonsin varit med är Nattens drottning från 1989 men den bästa mer allmänt kända som varit med är Jag ljuger så bra med Linda Bengtzing.

Sen brukar samtalet komma in på åsiktsbiten och även där säger de flesta samma sak.

# Det var mycket bättre förr när det var orkester!

Jag vill inte låta arrogant på något sätt men knappt någon jag pratat med har haft något vettigt argument för att återinföra orkestern i tävlingen. I slutändan verkar det mest ha att göra med att det var kul med Anders Berglund som verkar så snäll och viftar med sin pinne och sen skrattar. Som låtarna är gjorda i dag med den ljudbilden så funkar det inte alls med orkesterarr. Vad skulle en orkester göra med the Arks låt? lägga in ett saxsolo? Hur skulle Cara mia ha låtit med orkester? Eller Lordi???? Nej, orkester är knappast något framtidskoncept i tävlingen.


# Det är ju ingen idé att vara med längre, det är ju bara östländerna som fuskar!

Det här är det ju inte bara vanligt folk som säger utan många av fansen som var i Helsingfors i våras och som jag pratade med där var både uppgivna och arga på östblocket. Jag skrev en hel del om det här ämnet på bloggen i våras och det är lite svårt att kort sammanfatta det. Men frågan är komplex, vilket också gör den intressant. Men som vissa av er vet så håller jag inte med. Eftersom vi aldrig lyssnar på musik från öst under resten av året har vi väldigt svårt att kvalitetsbedöma det som kommer därifrån. Och östblocket är uppdelat i många mindre musikaliska block vilket gör det till ett allt annat än enhetligt begrepp.


# Melodifestivalen var bättre förr

Den här åsikten är väldigt vanlig och jag blir lika överraskad varje gång. De som säger det brukar sällan - eller aldrig - vara personer som lyssnar på traditionell schlager med Kikki, Lasse Holm och Nick Borgen. Frågan är ju då, vad var det som gjorde att festivalen var bättre förr? Är det för att storheter som Tina Röklander, Wisex och Paul Paljett var med då? Nej svaret är förmodligen att tävlingen blivit för bra nu och att den därför inte kan placeras in i det bekväma facket över program man kan skratta åt och håna. Jag skulle själv få samma identitetsproblem om Stockholm live plötsligt skulle dra ett skämt som jag skrattade åt...


Kommentarer:
#1: Elin

LOOOOL! Ja, precis så där är det ju!! Vet inte hur många gånger jag fått de där frågorna/kommentarerna. Speciellt den med Björn Kjellman... (fast i mitt fall blir svaret alltid nej på den, för jag minns nästan aldrig någonting om artister, årtal osv, och är definitivt inte i närheten av att kunna det Björn kan).

Kram på dig Micke :)

2007-10-29 @ 16:32:23

I am very excited to see this site. Universal design and accessibility. Congratulations!

2009-01-15 @ 09:50:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: