Schlager-Micke

2007-11-23
14:36:19

Yes! Sverige är i fotbolls-EM

Det blev en lång och jobbig väntan men till slut så blev det ändå klart att Sverige spelar i EM nästa år. Jag hade bänkat mig på Råsunda inför den avgörande matchen mot Lettland och var lite nervös. Det fanns en möjlighet att den här matchen skulle bli en av tidernas största klassiker. En match man hade kunnat berätta om för barnbarnen att "jag var faktiskt där!". Precis som de svenskar som såg Sverige-Japan i OS-fotbollen 1936, Sverige-Costa Rica i fotbolls-VM 1990 i Italien eller de som satt i en ishall i Salt lake city 2002 och såg Sverige förlora mot Vitryssland i ishockey......Med andra ord, om Sverige hade förlorat och missat EM då hade den här matchen hamnat i det mindre smickrande sällskapet som jag nyss nämnde. Även om det är kul att vara på plats när något historiskt sker så föredrog jag ändå att det blev en sån där match som man inte alls kommer prata om särskilt länge men som ledde till något som kanske blir historiskt, EM 2008.

image98

Jag har aldrig varit på plats på ett stort mästerskap trots att jag funderade på att åka både till Portugal 2004 och nu senast till Tyskland 2006 och visst vore det kul att åka till Österrike och Schweiz nästa sommar. Men problemet är väl att jag har två ganska dyra intressen som krockar och jag har svårt att välja bort en eurovisionresa. Nu finns det förvisso en hel del likheter mellan ett fotbolls-EM och ett eurovision. Man träffar massa fans från andra länder (vilket är bland det roligaste med att åka på såna här evenemang) och man har någonting att se fram emot hela tiden: den stora matchen eller den stora sändningen. Nu tror jag iof att det är viss skillnad på fansen i ESC och fotbollsfans. ESC-fansen är en skara nördar som knappast kan ses som ett tvärsnitt av befolkningen. Det är det som är så skönt. Fotbollsfans är lite mer svenne-banan även om det självklart finns riktigt inbitna original här också men det är inte regel som det är bland ESC-fansen. Så det slutar nog med att jag får skippa EM den här gången också. Eurovision är eurovision helt enkelt.

Men en stor skillnad finns dock mellan eurovision och fotbolls-EM. I EM är England inte garanterade en plats i finalen. Det fick de bittert erfara i onsdags när Svennis efterträdare och hans mannar fick stryk av Kroatien och får stanna hemma.


Kommentarer:
#1: David Hammerström

Vad tror du high five mellan Svennis och Grip!! Det är så sjukt skönt att engelsmännen får stanna hemma på sin ö. Jag har gått och garvat och glatt mig åt det de senaste dagarna, kanske mer än att sverige gick vidare.

2007-11-24 @ 21:53:49
#2: Hasse

Idag
notera jag att det är 83 dagar till MF i Västerås, ser lovande ut vad det gäller Västerås förberedelser enligt VLT

http://agges.bloggagratis.se/2007/10/24/330328-melodifestivalen/

Varför lägger jag den kommentaren till ditt fotbollsinlägg tror du?

Jo det finns en koppling mellan ESC och Fotbolls EM. Ta som exempel ESC -01 i Idrottsparken som fick tak för att hålla ESC Finalen.
Samma Nationalarena "Parken" som dansk fotbollshuliganerna brukar inta
Rätta mej om jag har fel, men var det inte på just den här arenan som en fotbollslandskamp mellan Sverige-Danmark avbröts när en kille sprang in på planen och hoppade på domaren eller spelarna?
2001 intogs nu av ESC-fans från hela Europa, samt en massa öldrickande danskar. Ja nu ska jag väl inte döma alla danskar som "ölalkisar" gillar föresten öl själv. Men stämningen på arenan var mil ifrån vad som upplevdes vid ESC-finalen året före i Globen.
Jag kommer inte ihåg hur många km "ölslang" man lagt ut i arenan, tror det var nästa lika många km som sådan slang som elledningar, många km var det och 1000-tals liter öl slank ned i folks strupar.
Jodå dom flesta var glada och positiva, jag såg inte så mycket fast jag satt ganska bra på parkett. Under omröstningen så sprang folk hej vilt runt arenan med ölmuggar, köade till toaletter osv. Det var väl OK men det var inte roligt när Danskarna buade åt vinnande bidraget när dom förstod att Rollo King inte skulle vinna. Att dom lämnade arenan när resultatet stod klar, innan priset delades ut och vinnarlåten spelades en gång till.
Jag i min värld tror att en fotbollsarena är för stor för att kunna bli mysig vid ett ESC, likväl kan det vara för stort att använda en bandyarena för MF 2008. Jag syftar då på Västerås. Men jag blir väl aldrig nöjd, en arena jag inte gillar är Karlskronas Telenor Arena, som är för liten för att hålla MF i. Det torde bara bero på duktiga politiker och sponsorer med feta plånböcker att Karlskrona fick MF 2008 igen.

Hoppsan nu rann tankarna iväg igen, och jag skriver väl som vanligt hellre än bra.

ha det så gott, nu väntar jag på att få "höra" eller läsa reportaget från prisutdelningen i Göteborg igår.
Du har ju lagt "ribban" ganska högt med dina två senaste ljudfiler på Melodifestivalklubbsiten.

Du som gillar listor här kommer min topplista
2000 -2007 för ESC samt MF Arenor samt runtomkring arrangemang i städerna, som jag vägt samman.

ESC:
1. Stockholm
2. Tallinn
3. Kiev

MF:
1. Skellefteå
2. Ö-vik
3. Umeå /Karlstad

Ha det så gott!

2007-11-25 @ 07:42:06
#3: Micke

Intressant att se din lista över arenorna Hasse! Du om någon kan ju göra en närmast heltckande bedömning av MF och ESC-arenorna under 2000-talet så mycket som du och Berit åkt runt. Det verkar ju som att man missar något när man inte åker norrut..

Jag nöjde mig länge med att bara se allt framför burken så jag har ju inte besökt så många arenor, men ESC i globen 2000 kändes fantastiskt bra.

Jag förstår verkligen det du säger med ESC på fotbollsarenor. Skillnaden mellan fotboll och schlager är ju bland annat att fotbollen från början spelades för publiken på arenan men sen började sändas i TV, medan ESC från början var till för just TV-tittarna men sen har det mer och mer blivit ett arenaevenemang.

När jag ser sändningen från parken 2001 (ja, det var samma arena som skandalmatchen Danmark-Sverige i juni i år) så känns det verkligen som fel arena med fel publik. När alla skanderar "Danmark, Danmark" och buar åt motståndarna hade det känts helt naturligt om det var en fotbollsmatch. Men i ESC borde sånt förbjudas.

Det känns lite sådär när man hör att ESC i vår kommer att gå i en stor baskethall som tar in 20 000 pers, men det är i alla fall en inomhusarena som förhoppningsvis inte är lika stor som parken.

2007-11-27 @ 11:35:24

very intersting site ..congratulation..

2009-05-25 @ 08:13:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: