Schlager-Micke

2007-11-14
19:13:45

Två semifinaler i Eurovision song contest 2008
EBU:s referensgrupp som är ansvariga för hur eurovision ska utformas beslutade idag att det blir två semifinaler i ESC 2008. Det känns verkligen som ett steg i rätt riktning och något som jag efterfrågade gång på gång på den här bloggen i våras. Nu ska iof det här först godkännas av en EBU-kommitté på fredag men det är troligen mest en formell historia.

Ända sen ESC i Helsingfors i våras så har det talats om att det kommer att bli förändringar till nästa års tävling. Trots att EBU kategoriskt förnekade att några ändringar kunde ske redan till 2008. Däremot till 2009 kommer det att komma ett nytt upplägg. Så sa högste chefen Svante Stockselius då. Jag har känt hela tiden att det vore att kasta bort ett år till genom att ha samma system som i år, 28 låtar (eller i värsta fall ännu fler) i en semifinal var, kort sagt, inte bra. Antalet var alldeles för många för att kunna ta in och programmet blev på tok för långt. Speciellt med tanke på att det sändes mitt i veckan när folk ska upp och jobba nästa dag och knappast orkar kolla igenom hela programmet.

Nu har det ryktats en längre tid om att två semifnialer skulle genomföras redan nästa år men att de skulle gå samtidigt. Det skulle innebära att tittarna bara kunde följa "sin egen" semifinal och det förslaget hade inte varit mycket bättre än årets upplägg. Men enligt det här förslaget ska semifinalerna gå på tisdagen och torsdagen under finalveckan och förhoppningsvis kommer båda att sändas till samtliga länder. Nio låtar kommer att röstas fram till final och sen kommer en tionde låt att väljas av en "reservjury" som de kallar det. Det kan bli mycket intressant.

 Svante Stockselius med segerpriset för ESC 2007

Jag mailade Svante Stockselius några veckor efter Eurovision i våras och frågade om man inte kunde införa två semifinaler i ESC redan nästa år för att inte kasta bort ett år på det här systemet som bevisligen inte fungerat. Jag fick inget svar från Svante men jag kan ju alltid inbilla mig själv att det hade en påverkan. Så här sa han i alla fall till esctoday.com efter det här beslutet idag:
- Vi lyssnade noga på förslagen från medlemsländerna (inom EBU) och från fansen, och vi tog även hänsyn till den kritik som funnits i pressen.

Om jag får välja så skulle EBU lägga sändningen en timma tidigare för semifinalerna. Vardag och helg är trots allt två olika saker. Men jag vet inte hur heligt det är, det där med att England ska få prime time 20.00 på ESC.

Det här innebär ju att the Arks misslyckande inte fick några konsekvenser och det är ju skönt. Att tävla mot 27 andra länder i en semifinal om 10 platser hade varit mycket svårt. Jag förstår om det nu blir lite snopet för exempelvis Vitryssland och Bulgarien som efter många bedrövelser i semifinaler trodde att de hade kvalificerat sig till nästa års final. Nu står de plötsligt på samma trappsteg som Sverige.

Kommentarer:
#1: Brita

Intressant! Mycket intressant! Och bra, tycker jag. Men har jag förstått det rätt: ska ALLA länder igenom semifinalen? Även de som det gick bra för förra året? Men Tyskland, England, Spanien, och Frankrike får gå direkt till final? Kan bli lite orättvist.
TJA!

2007-11-15 @ 19:03:06
#2: Micke

Ja big-4 (Tyskland, Storbritanien, Frankrike och Spanien) kommer även fortsättningsvis att vara direktkvalificerade till finalen, tillsammans med värdlandet. EBU är livrädda för att big-4 ska hoppa av hela eurovision om de inte är garanterade plats i finalen. Och i så fall riskerar många dyrbara slantar att försvinna. Rent sportsligt är det ingen vidare lösning, men förmodligen är alternativet ännu sämre.

2007-11-15 @ 22:48:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: