Schlager-Micke

2007-11-05
23:35:59

Starkaste Idol någonsin
Eftersom jag var iväg på resande fot under helgen så har jag inte sett det senaste idol. Däremot har jag sett alla framträdandena från i fredags på nätet (kan rekommenderas för er som gärna vill se deltagarnas framträdanden men slippa höra vad juryn säger, eller snarare inte säger). Standarden kändes väldigt jämn. Ganska trista låtval men det framfördes kompetent. Daniel tycker jag var den som lyckades bäst i att göra en egen version på ett trovärdigt sätt. Men sen så känns han ju nästan för bra för den här tävlingen. Att Sam försvann nu var både logiskt och ologiskt.

Logiskt därför att han var bättre än han varit tidigare och det har varit samma sak även tidigare år med anti-hjältarna. Såväl Jens 2005 som Cissi och Johan 2006 rök när de gjorde hyfsat bra ifrån sig. Kanske just för att TV-tittarna tror att de sitter säkert.

Ologiskt därför att den som väl blivit anti-hjälte brukar klara sig längre in i programmet. Det är ju en absolut nödvändighet att utmärka sig på något sätt för att folk ska tycka att det är värt 5 kronor att rösta. Att vara sämst är att utmärka sig och det brukar  locka såväl protest- som sympatiröster, d.v.s. ganska många.

Men aldrig tidigare har de sista sex kvarvarande hållit en lika hög jämn klass som i år. Det som skiljer de åt är egentligen mest deras stjärnglans och den tycker jag Daniel och Amanda har mest av.

Det har skrivits mycket om Peter Jihde och han gjorde ju själv en grej av att bli sågad nu senast. Visst, karln är självgod så det räcker och blir över, men för mig är det inget problem så länge man är säker i rutan. För det är trots allt få i TV-sverige som är lika avslappande framför kameran som herr Jihde.

Kommentar:

Very interesting site. Lots of good information.

2008-08-22 @ 09:17:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: