Schlager-Micke

2007-11-27
23:28:48

Segerintervjuer med Kempe och Wikström

Inom fanklubbarna för Eurovision i Europa finns ett antal tävlingar. En av de heter Second chance contest. Den går till så att varje fanklubb röstar fram den bästa låten i sitt lands uttagning och den låten blir landets representant i Second chance contest. Om nu den låt som vann uttagningen också vinner fanklubbens omröstning så blir det tvåan i omröstningen som blir second-chance-bidraget. Den här tävlingen har funnits sedan 1986 och Sverige har varit nästan löjligt överlägset i tävlingen. Det beror delvis på att SVT lägger ner mer resurser än något annat europeiskt TV-bolag på sin nationella uttagning, men också på det faktum att eurovisionfansen i Europa ofta är ganska konservativa i sin musiksmak och då passar det klassiska svenska schlagersoundet som hand i handske. Sverige har vunnit tävlingen 11 gånger sedan 1986 och den senaste segern blev i år. Cara mia blev Sveriges representant i Second chance och väl i final vann den ganska konfortabelt.

Det här innebär att det blir Melodifestivalklubbens uppgift att arrangera den här tävlingen nästa år. Men innan dess skulle vi dela ut priser till det vinnande teamet: Måns Zelmerlöv samt låtskrivarna Fredrik Kempe och Henrik "vem är det?" Wikström. Priset till Måns delades ut på scen i Göteborg där hans musikal Footloose hade premiär i lördags. Medans jag delade ut priserna till låtsnickrarna. De fick var sin DVD med årets tävling, blommor och ett litet käckt diplom.

Henrik Wikström träffade jag och min styrelsekollega Inger i torsdags. Han har fått med hela fem bidrag till Melodifestivalen 2008 men fortfarande är han något av en doldis. I SVT:s morgonsoffa frågade programledaren: "Vem är egentligen Henrik Wikström?" Hon fick inget vidare svar. Jag var också nyfiken på vem denne Henrik Wikström egentligen är och till en början gav han ett ganska tråkigt och ointresserat intryck. Men det förändrades ju mer vi pratade med honom och han var en riktigt soft snubbe. Men jag blev lite överraskad att hans skivbolag, Lionheart som är en maktfaktor i schlagersverige, hade så små lokaler. De var ju inklämda i en lite lägenhet på söder med en hund som sprang runt och skällde. Inte alls vad jag förväntat mig när man sett på TV hur det ser ut på Mariann Grammofon i Skara.

image103
Jag gillar den här bilden på mig och Henrik Wikström. Det är alltid lika härligt att ta såna där "grattis du har fått en utmärkelse från kommunen"-bild.

Dagen efter stämde jag träff med Fredrik Kempe för att dela ut hans priser och det här blev en hektisk uppgift vill jag lova. Jag hade en buss ner till Jönköping som gick 12.15 men skulle träffa Fredrik en timma innan på slussen. Jag hade tre väskor att släpa på och kom på att han skulle ha blommor också. Problemet är att det knappt finns någon blomsteraffär där och jag orkade inte släpa för länge på alla väskorna, så jag köpte en bukett av en snubbe på torget utanför t-banan. Man fick inget kvitto direkt så det hela gick fort.... Men för att inte släpa väskorna allt för länge så lämnade jag de på det café där jag tänkte intervjua Fredrik. Jag ställde de i ett hörn och när jag och Fredrik några minuter senare var tillbaka så var väskorna borta!

image101
Fredrik Kempe med priserna för Second chance-vinsten

Som tur vad så var det personalen som hade ställt de på annan plats och de var fly förbannade på mig att jag inte hade sagt till. Jag ursäktade mig och körde sen intervjun medan väskorna var ivägen för alla möjliga servitriser. Eftersom det var så tajt med tid så han jag inte köpa någon kaffe att smutta på så jag gjorde mig nog hyfsat hatad på det där cafeet.........

Men även den intervjun blev av och om ni vill höra de så ligger de uppe med ljudfiler på första sidan på http://www.melodifestivalklubben.se/


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: