Schlager-Micke

2007-11-20
03:04:28

Schlagerkryssning till Åland

Sverige har vunnit Eurovision song contest fyra gånger. Två av segrarna kom med en grupp och en sångerska som tillhör de största i den svenska populärmusikens historia. De andra  två har också kommit med en grupp och en sångerska. Men Herreys och Charlotte Perelli tillhör ju i ärlighetens namn inte direkt de största inom svensk musikhistoria. Men ändock. När en av "de fyra" ska uppträda på Viking line, ja då åker jag givetvis med. Charlotte Perelli gjorde ett gig på båten Cinderella som jag kom hem från under måndagen.

image94
Charlotte Perelli uppträder på Cinderella

Det blev en kryssning till Åland där Charlotte inte var det enda schlagerinslaget. Barbados hade sammanlagt tre uppträdanden. Men sen har de ju också lite fler låtar att välja på än Charlotte i sin reportoar. För det kan inte vara lätt att under alla uppträdanden man gjort i åtta år veta att hela publiken bara har kommit för att höra en enda låt, Tusen och en natt. Jag funderade själv över hur den här spelningen skulle bli. Skulle hon sjunga Tusen och en natt på först svenska, sen engelska, tyska, holländska, finska....? Men Charlotte blandnade istället lite covers och andra mindre kända låtar som hon gett ut och det hela funkade riktigt bra. Hon var mycket proffsig på scen.

Barbados gillar ju att sparka sina sångare då och då men den nuvarande sångaren heter hur som helst Björn Lagerström och är 20 år. Duktig på alla sätt och vis men inte i närheten av den scenutstrålning som de tidigare frontfigurerna Magnus Carlsson och Mattias Holmgren hade.  Men det kanske är just det som bandet föredrar så han blir nog kvar ett tag. Det som slog mig när jag lyssnade på Barbados var att det är få band som kan framföra sina egna låtar som om de vore covers. Det känns ju som en cover när man hör en helt ny sångare sjunga Kom hem och Världen utanför när de låtarna är så oerhört förknippade med Magnus Carlsson. Men bra låtar är det och det funkade perfekt som partyhöjare på alla sätt. Tanken slår mig ofta, tänk om Barbados hade valt Kom hem istället för den segdragna Se mig när de tävlade i Melodifestivalen 2000. Då hade Roger Pontare fått en mycket tuff fajt om segern.

Annars var det mesta som det ska vara när man åker på kryssning. Guldstänger överallt, heltäckningsmattor, personal som väcker en alldeles för tidigt bara för att ropa ut i högtalarna på finlandssvenska att "Nu har tax free öppnat igen", duschen i hytten som man använder alldeles för mycket bara för att den liksom finns där etc. Men jag åker gärna med Cinderella igen. Fast nästa gång ska jag nog dricka lite mindre kakao-rom....
image95


Kommentar:

Wicked site. Keep up the excellent and creative work.

2009-05-14 @ 09:38:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: