Schlager-Micke

2007-11-11
22:48:41

Dags att göra en radiolista

Eftersom det varit en väldig TV-dominans på den här bloggen den senaste tiden så känner jag att jag behöver kompencera det något med lite radio. Det är ju trots allt det jag jobbat med och oftast lyssnar jag en hel del på radio, förutom när jag jobbar med radio, då hinner man inte lyssna på radio alls....

Jag är ju brevbärare lite då och då och när man delar ut post är det väldigt praktiskt att vara uppkopplad i etern och då hinner jag lyssna på en hel del. Jag tror helt enkelt tiden är mogen för en liten topp-5-lista över de bästa radioprogrammen. Det sänds ju en väldans massa program på lokal nivå, både i P4 och i lokala kommersiella kanaler men för enkelhetens skull kör jag min ranking utifrån de rikssända programmen.

Nu kanske det verkar som att jag av princip enbart lyssnar på Sveriges radio och ratar all kommersiell radio, riktigt så är det inte. Men programmen i kommersiell radio är mer shower fullproppade med musik vilket gör det svårt att jämföra med programmen i SR som är så väldigt mycket mer nischade. Så för enkelhetens skull igen så får jag väl säga att det här blir en lista över program just i Sveriegs radio. Slutsnackat, nu kör vi, och jag börjar med den femte bästa och avslutar med vinnaren som vanligt.

5. Ring P1 (P1 mån-fre 9.20-10)
Det folkligaste program som P1 har att erbjuda. Riktigt underhållande pöbelradio där alla (med synnerligen varierande kvalitet på argumenten) får ringa in och tycka om vad som helst. Vissa slår huvudet på spiken direkt och gör att man får sig en rejäl funderare. Andra är så pinsamt korkade att man rodnar och sätter gröten i halsen (bortsett ifrån att jag aldrig käkar gröt men skit samma, ni fattar vad jag menar). Att vara programledare för det här programmet måste vara ett av SR:s svåraste uppdrag men den som ger de inringande lyssnarna den tuffaste fighten är utan tvekan Täppas Fogelberg. Han viker inte en tum för att såga alla besserwisser-lyssnare längs fotknölarna.

4. Godmorgon världen (P1 söndag 9.04-11)
Jodå, även jag kan vara pretto ibland. När man ligger och segar i sängen efter en sen utekväll så är det få saker som är så behagliga som att lyssna på eftertänksamma reportage om bönderna i Guatemala eller den politiska krisen på Fillipinerna. För att inte tala om humorbiten public service.  Jag vill inte säga ordet bakisradio, det är inte värdigt. Jag säger istället: "perfekt radio till morgonkaffet"! 

3. Tracks (P3 lördag 12.03-14.00)
Det är svårt att hålla borta listornas lista, tracks, från min egen lista.  Det som skiljer tracks från svensktoppen är att det alltid rör på sig och att man håller sig ständigt uppdaterad på den nya musiken. Jag blir varm i kroppen varje gång jag hör "Veckans rrrrrrrrrrrrrrrrrrrraket!!!"

2. Christer (P3 mån-fre 13.02-15.00)
Programledaren Christer Lundberg, som programmet är uppkallat efter, är ett socialt geni. Han har som man säger på radiospråk "en perfekt ton" och får programmet att kännas hemtrevligt och roligt hela tiden. Dessutom är det få program som är så kreativa med sköna programpunkter. Det finns fördomsprofilen, Logiken i statistiken, fredagsflörten eller bara programpunkten "Vad gör du just nu?" Där ringer folk in och berättar vad de gör just nu helt enkelt, och det blir konstigt nog, underhållande varje gång. Rekommenderas varmt!

1. P3 Dokumentär (P3 varannan söndag 18.03-20.00)
Dokumentär i sig kanske inte låter allt för sexigt men P3 har verkligen förmågan att berätta en historia med dramaturgi så att man blir helt klistrad framför radion. IB-affären, Hallandsåsen, Fermenta - allt blir kittlande intressant när dokumentärredaktionen på P3 är i farten. Till och med att dela ut post är ett rent nöje när jag har laddat MP3-spelaren med ett antal P3-dokumentärer.


Kommentarer:
#1: Joel

En bra lista, men jag saknar två program... nu är jag P4-nörd rakt ut i fingertopparna, men hur som så undrar jag var Karlavagnen och Ring så spelar vi, är på din lista :P och till viss del oxå melodikrysst... skulle gärna se en lista över 5 bästa radiorösterna.... =)

2007-11-12 @ 01:13:57
#2: Micke

Tjena Joel!
Jag gillar också att lyssna på P4 men när jag väl skulle komma till de allra bästa så fick inte riktigt P4-programmen plats. Det kan bero på att de genrellt är trevliga och lyssnarvänliga, men kanske inte tillräckligt speciella. Karlavagnen är behagligt att lyssna på, om möjligt är tempot lite för segt ibland kan jag tycka. Men det är iof det som är vitsen att man ska bort från stressen.

Ring så spelar vi är lite småtrevligt men faller lite på programledaren Lars Svan som gör att det blir lite väl mycket gubbradio över det. Han verkar inbilla sig att det enda folk som ringer in gör hela dagarna är att vara ute i skogen är att plocka svamp....

Bästa radiorösten? Röst är för mig ganska liktydligt med attityd. Om man är intresserad av det man berättar så får man en bra röst (eller bra ton). Christer i P3 är ett sådant exempel, trots att han inte har någon mäktig basstämma som normalt brukar räknas som en bra radioröst. Hanna Fahl på programmet P3 populär är en annan som låter väldigt trevlig och intresserad hela tiden vilket gör hennes röst mycket behaglig. Men ska jag säga en så får det nog bli Ulf Elfwing. Positiv, intresserad och trevlig.

2007-11-12 @ 18:17:20
#3: Joel

Vi är nog helt enkelt lite olika i personlighet, och radioprogram speglar ju personligheter som inget annat medium... för jag är riktigt fel ute i mitt radiolyssnande.. har lyssnat på P4 sen nångång runt -92 eller så, innan dess va det P3, jag har följt med Radiosporten, när dom bytte till P4 gjorde jag det med. Men jag ligger ju fortfarande typ 10-15 år under medelåldern och målgruppen för kanalen... =) Så att diskutera program är nog lönlöst... välidgt lite av P3:s utbud tilltalar mig...
men vad gäller radioröster håller jag med dig rätt mycket, Christer har snudd på perfekt röst, men min favorit är Kjell Peder Johansson. Sänder mycket Karlavagnen, och har en helt perfekt röst, och är mycket bra programledare oxå. Men Ulf Elfwing håller jag helt klart med om oxå. /Joel

2007-11-13 @ 22:25:11
#4: Oddsonja

Good people of togo i was here ok.

2008-12-04 @ 14:05:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: