Schlager-Micke

2007-05-11
18:39:32

som tur vad blir finalen mycket bättre än semin
Nu har jag varit på det första genrepet till finalen i Hartwall arena. Jag blev genast på lite bättre humör. Låtarna som är med i finalen är betydligt bättre än de i semifinalen och finalen kommer att inledas på bästa tänkbara sätt. Med Lordi som framför Hard rock Hallelujah. Arenan lyfter rejält vill jag lova och för mig hade Lordis låt varit en av de bästa om den tävlat i år. Men den finns trots allt en hel del bra i år. Men frågan är vilka som kan utmana Ukraina om segern. För mig är Ukraina en större favorit än lordi var förra året och inget bidrag har diskuterats så mycket här. Antingen älskar man den eller hatar den. Senast på euroclub spelades den 4 gånger och varje gång bildades ett långt tåg som hoppade runt hela euroclub. Jag var med i det tåget. Jag erkänner.

Men jag är kluven till Ukraina. Slå mig inte nu, men jag tycker faktiskt att låten är bra. Melodislingan är oerhört catchy och Verka Serduchka kommer att bjuda på en show imorgon som faktiskt är otroligt underhållande och som ingen kommer att glömma. Och det är just det. Alla, jag säger alla, hundratals miljoner som tittar imorgon kommer att minnas Ukraina. Det betyder att den har många fler miljoner potentiella röstare än andra bidrag som är mer lättglömda. Samtidigt vore det en smärre katastrof för tävlingen om Ukraina vinner. Tävlingens anseende som musiktävling  kommer att sjunka i botten. Kanske inte för all framtid men för några år framöver. Men vilka har då chans att utmana Ukraina? Tja en handfull.

# Tysklands swingnummer är oerhört populärt här. De fick nästan lika mycket jubel i arenan som finska Hanna. Låten är helt i sin egen genre, knappast modern, men många kommer att imponeras av sångaren Roger Cicero som sjunger helt fantastiskt. Han uppträdde på euroclub tidigare i veckan och karln har fullständig kontroll på sin röst. Ingen personlig favorit men vinstchans har den.

# Lettland är en outsider som kan floppa men också komma hur bra som helst. Många i Europa har en relation till italienska ballader och för mig får den gärna vinna. 

# Serbiens låt har jag kommenterat tidigare. Om den vinner vore det en seger för musiken. Att ett så färglöst nummer med en så bra sångerska och en så fantastiskt vacker låt vinner, då kommer snacket om freakshow att avta. Det svenska snacket om Balkan-komplott kommer däremot stegra men de som klagar på det får väl göra det då. För mig får den gärna vinna också.

# Vitryssland. Vinner de blir det - precis som om Ukraina vinner - ett himla liv, men av helt andra skäl. Man jublar väl inte över att diktaturen Vitryssland ska välkommna europa med öppna armar och jag är väl inte särskilt sugen på att åka till Minsk. Men låten är mycket bra.  

Hur går det för the Ark då? Spontant tror jag mellan 6-10:e plats. När de uppträdde idag fick de inte särskilt mycket jubel, och då är Finland de land utanför Sverige där de anses vara störst. Inget bra tecken. Även om Ola Salo dominerat totalt på deras presskonferenser och varit briljant så har inte the Ark varit superheta här och få tror på svensk seger. Nu börjar t.o.m. svenska kvällstidningarna tveka. Bara de klarar final till nästa år. Hade the Ark varit med i semin i år är det tveksamt om de klarat sig vidare.

Min favorit imorgon: Frankrike. Jag fullkomligt älskar den låten men den kommer nog inte att komma högt, tyvärr.

image42
Franska Le Fatal Picard på invigningsfesten. Sångaren till vänster.

Kommentarer:
#1: Fisken

Har du glömt Ryssland Micke? Det är vinnarlåten det!

2007-05-11 @ 23:15:40
#2: Brita

Hej!

va kul det är att läsa dina kommentarer! Snygga bilder också... KRAM

2007-05-12 @ 14:13:41
#3: Brita

Hej!

va kul det är å läsa dina kommentarer!
Snygga bilder också! KRAM

2007-05-12 @ 14:14:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: