Schlager-Micke

2007-05-18
23:25:43

Smask igen
Jag var ute och cyklade angående vad SMASK var en förkortning av. Jag får tacka Brita så mycket för hjälpen. SMASK står för "Sveriges MusikAkademikers Sång Kånntest" och inget annat.

Det har förresten cirkulerat plagiatrykten angående vinnarlåten Molitva. Nån som är överraskad? Det är lika skrivet i manuset som att kvällstidningarna ska skriva att en artist som floppar i tävlingen flyr från efterfesten. Vinnarlåten blir allt som oftast anklagad för att vara plagierad. För om en låt inte påminner om någon annan så är det knappast en vinnare. Molitva anses vara förbluffande lik låten "Ndarja" av den albanska sångerskan Soni Malaj. Om detta är det bästa plagiatpolisen har att komma med mot Molitva så är jag inte särskilt imponerad. Vad tycker ni?



Kommentar:
#1: Brita

Tja, det verkar tydligen gå i samma tonart, och har dessutom båda med intervallet kvint - liten sext i refrängen... där slutar likheterna enligt mig. Väldigt fånigt att ens försöka säga att Molitva skulle vara stulen.

2007-05-22 @ 12:19:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: