Schlager-Micke

2007-05-16
16:42:25

Så här lät det när Ola Salo "rasade" mot ESC
Visst var det många som var besvikna och överraskade över the Arks låga placering i lördagens final. Och med ett sånt resultatmässigt fiasko så är det ju på något sätt inskrivet i kvällstidnignarnas manus att artisten/gruppen som floppar ska säga något bittert och se arg eller nedstämd ut på bild - och helst också fly från efterfesten i vredesmod. Det här kommer tidningarna att skriva helt oavsett vad artisterna egentligen säger eller gör, eller hur glada de än tycks verka vara.

I söndags var det feta rubriker med att Ola Salo kallade tävlingen dyngtävling och att han i vredesmod lämnade pressuppbådet. Helt enligt manuset, men var det sant? Grejen med Ola är att om man som journalist vill få honom att framstå som en dryg, kaxig diva så är det inga problem. Han kläcker fler one-liners på en minut än Henke Larsson gör under ett helt liv. Precis som vem som helst så är han ibland ironisk, ofta väldigt rolig och oerhört rapp i käften. Han säger grejer i olika sammanhang vilket gör att om man väl lyssnar på honom live så får i alla fall jag intrycket av att han är en "glad skit" som inte tar sig själv på allt för stort allvar. De presskonferenser han höll i Helsingfors var de mest underhållande jag hört. Inte alls så menlösa som de andra artisternas svar (och inte minst de frågor som ställdes till de andra artisterna) utan här fanns det en artist som vågade skämta, underhålla och vara sig själv. Det var den enda presskonferens jag var på där artisterna inte ombads att sjunga sin låt live. Kanske kände pressen sig fullt belåten med alla träffsäkra kommentarer som Ola levererat att de inte behövde något mer.  

Men för att återgå till när Ola "rasade" mot tävlingen. Den här ljudupptagningen fick jag från min kollega på gylleneskor, Gustav Dahlander. Lyssna på Ola Salo Så här skrev Expressen: http://www.expressen.se/noje/1.677497

Om ni vill höra en längre version av Olas och the Arks presskonferens på lördagsnatten så kan ni höra det på följande länk på gylleneskor http://www.gylleneskor.se/view_news.php?newsID=1225

Jag är rädd att konsekvensen av en sådan här snedvriden "citat-journalistik", där citat plockas fullständigt ur sitt sammanhang, är att Ola Salo blir en Henke-Larsson. D.v.s. tillgänglig för intervjuer men bara säger menlösa grejer som varken är bu eller bä. Och jag tycker att det vore sorgligt om en av Sveriges bästa entertainers ska bli en sån icke-personlighet. Blir han det är det pressens fel.

image55

Kommentarer:
#1: Fisken

Tjena Mo! Länken till "Ola rage" spelar bara upp 5 sek av intervjun, iaf i min quick time... ?

Litar på ditt tips ang "potentiella avhoppare", jag gick nog inte så mkt efter faktagrundad logik i mitt eget, mer efter hur bittra jag tror uppstudsiga fransoser, engelskmän och inte minst Eirikur(haha) måste ha varit efter fiaskot. :-)

2007-05-17 @ 00:34:44
#2: Brita

Haha, kul å lyssna på klippet (men man fick som sagt göra det på gylleneskor, för det hörs inte så långt här på din sida). Jag var helt övertygad från första stund när jag läste kvällstidningarnas rubriker, om att Ola inte hade varit sur och "rasat" efter tävlingen. Dyngtävling liksom, det är ju typ nåt som man säger på skolgården i lågstadiet... Snacka om att tidningarna överdriver...

2007-05-17 @ 21:41:35
#3: Brita

Nu har jag lagt ut några kommentarer om omröstningarna på min blogg. Vore kul att se vad du har att säga! T.ex, om vad som egentligen hände med Lettland?

2007-05-17 @ 22:09:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: