Schlager-Micke

2007-05-29
22:37:34

Nu har även jag sett ESC......

Nu har jag fått tag på en DVD-inspelning med årets ESC i SVT och har äntligen sett semin och finalen i dess helhet. Visserligen har jag ju hört och sett låtarna hur många gånger som helst men det är först när man ser hur det verkligen såg ut i sändning som man förstår mer (eller mindre) varför resultatet blev som det blev. Men det var dock inte de ibland bristande sånginsatserna (sånt som är mycket svårt att höra på plats) som var det som gjorde mest intryck. Saken var den att jag var tvungen att ta flera pauser för att stå ut med hela sändningen och det berodde på Kristian Luuk. Redan i Helsingfors fick jag vissa rapporter om någon tuta och ett evigt tjat om Mikko Leppilampis efternamn. Visst det var kanske lite irriterande men "peanuts" i jämförelse med insatsen som helhet. Janne Jingryd kan nu lugnt kliva ner från tronen som sveriges sämste kommentator i ESC.....

Jag vill poängtera att Kristian Luuk var lysande som programledare i årets MF. Men varför ska man ha samma programledare som kommentator? SVT har gjort så många gånger förr med Elwing, Belfrage, Janne Jingryd, Claes Åkeson, Pernilla Månsson m.fl men de klarade oftast av uppgiften. Men jag tycker det är en märklig princip SVT har. Att vara programledare och kommentator är ju två helt olika uppdrag och för mig känns det som ett hån mot alla TV-tittare att det sitter två muppar i kommentatorsbåset för Sveriges näst mest betittade TV-program under året (efter MF) och inte vet ett skit om vad de ska snacka om. Det lät mest som när folk i allmänhet tittar på programmet lite överförfriskade och bara gör sig löjliga över allt för sakens skull.

Här några exempel på allt dåligt de gjorde

# Inför många bidrag sa de ingenting om landet eller artisten som kom utan fortsatte deras "fyllesnack" om något oväsentligt.
# Kristian och Josef verkar inte ha förberett någonting av deras snack dem emellan. Tajmingen saknades fullständigt.
# Det fanns ingenting hos de som visade att de var det minsta intresserade av tävlingen, inget engagemang utan bara syrliga kommentarer
# Luuk fattade inte när han skulle sluta prata utan pratade ibland in i bidragen
# Bisittarens roll ska vara att vara ett komplement till huvudkommentatorn, i det här fallet, fakta om tävlingen. Josef uppfyllde inte direkt den rollen. Det fanns dessutom flera faktafel.
# De anlände dagen innan semin vilket gjorde att de inte hade sett en enda repetition (utom genrepen) eller varit på någon presskonferens. Att BBC:s Terry Wogan kör den stilen varje år kan jag ha överseende med. Han vet ändå vad han ska göra. Men de här mupparna! Oprofissionellt!!!
# Som sagt, det eviga tutandet mitt under Andorras bidrag och det eviga tjatet om Leppilampi kan ja stå ut med, det var nästan det minst dåliga. För hur mycket jag än letar kan jag inte hitta något i Kristian och Josefs kommenterande som var bra.

Jag gick direkt in på min hotmail efter min lilla TV-kväll och mejlade Thomas Lundin där jag skrev som det var. "Snälla, kan du skicka FST:s sändning (Finlands svenskspråkiga TV-kanal) av årets ESC på DVD till mig. SVT:s går inte att kolla på på grund av Kristian Luuk som är en ren katastrof".

Jag vill ju kunna titta på ESC 2007 även i fortsättningen för det fanns absolut många låtar som var bra och sändningen från finskt håll var okej.


Kommentarer:
#1: Brita

jag håller med dig helt och fullt! They SUCKED! big time...

2007-06-02 @ 19:15:10

Hello my name is Cisco. English language is my second language . I visit sites like yours to learn new english vocabulary words and improve my english grammar . I hope to have effective communication and business communication for a new job in US. I learned a new word of the day from your site. I plan to be public speaking and business writing better now from your site. Thank you.

2008-12-01 @ 14:08:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: