Schlager-Micke

2007-05-13
14:25:06

något av ett antiklimax

Gårdagsnatten blev märklig, mycket märklig. När jag skrivit klar i presscentret efter presskonferensen med gårdagens vinnare Marija skulle jag och alla andra ckrediterade till efterfesten. Den hölls i en lokal på samma område så det kändes smidigt. Jag var dessutom svinhungrig och visste att gratis mat väntade. Vi kom till lokalen ungefär samtidigt som de flesta andra journalister, vid halv 3. Och visst, mat fanns det och det smakade helt okej, med andra ord det godaste jag ätit hittills i Helsingfors. Helsingfors kan kallas mycket men knappast gastronomernas paradis. Jag har inte ätit något som varit värt priset i den här stan. Jo förresten McDonalds frukt-youghurt för 1 euro. Den var prisvärd.

Det skulle finnas drinkbiljetter att få vin för sas det men när jag väl fick tag på en sådan och kom fram till baren så var drickan slut. När jag kom dit lite senare för att då istället köpa något att dricka så stängde baren. Ja hela efterfesten var slut efter drygt 45 minuter! Den absolut sämsta efterfest jag varit på - med råge. Jag inser verkligen vilken tur jag hade som inte fick några biljetter till efterfesten efter semifinalen i torsdags. Jag hade hört exakt samma sak om den festen men jag trodde att i alla fall finalfesten skulle bli något bättre. Men nu är det tydligen helt förbjudet att servera alkohol i Finland efter 3.30. Ingen får serveringstillstånd efter den tiden. Inte ens Uhro Kekkonen hade fått det om han stigit upp ur sin grav. Efter en kort privat efterfest där vi tittade på några klipp från melodifestivalen -97 på en 42-tums-TV, så var det läggdags. Ingen rolig avslutning på den här veckan, men jag har ju finlandsfärjan kvar i alla fall.

Jag såg i morse också the Arks framträdande på TV. Ola var ju inte alls lik sig. Han glittrade inte alls in i kameran utan verkade mer stressad. Och den där snurrande skivan, den snurrade ju inte! När Ola la sig på den låg den still i flera sekunder. Det är faktiskt otroligt klantigt av produktionen att sånt ska kunna ske i direktsändning när de haft 7-8 rep + 3 genrep på sig att träna in så att allt klaffar under framträdandena.

Jag har inte läst kvällstidningarna än men jag gissar att det står om the Arks fiasko och öst-väst-grejen och "lägg ner skiten" m.m. Visst jag var väldigt besviken över resultatet i finalen. Serbiens seger var det enda bra. Aldrig har så många dåliga låtar hamnat i topp-10 och så många i bra i botten-10 men är det telefonröstning så är det. Det är visserligen väldigt synd om många länder nu på allvar funderar på att hoppa av eurovision. Jag kan förstå att det känns tröstlöst för länder som Belgien, Island, Österrike, Spanien, Frankrike m.fl att de misslyckas år efter år och om många länder hoppar av så måste nog konceptet ändrar redan till nästa år. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är mängden låtar under en kväll som är på tok för hög och som flyttar bort fokus från musiken och som gör att man bara memorerar bidragen som antingen är exterma eller som kommer från länder som man har en relation till. Helst vill jag ha 3 semifinaler till nästa år men det är nog mest en önskedröm. Nu måste jag iväg till färjan. Får väl hoppas på lite karaoke på vägen hem.


Kommentarer:
#1: Brita

Jag säger som Thomas Lundin till alla länder som hotar att hoppa av: Åk hem och skriv bättre låtar!
Men det är sant, jag fick också det intrycket att många av de bra låtarna som var i första halvan av programmet liksom glömdes bort, t.ex. Vitryssland och Lettland. Att de hamnade så långt ner var väl de största skrällarna egentligen.. Ha så kul på färjan! Å tack för mms:en!

2007-05-13 @ 15:37:33
#2: Fisken

Hmmmm...Serbien... Nja, själv var jag mest besviken över att Ukraina inte vann. Klart att man kan se Eurovision som en tävling i musik, men för egen del ser jag det som ett stort Europaparty som spårar ur... Så mycket roligare då!

Ser man tillbaka på melodifestivaler och eurovisions så är de mest sevärda åren de mest spektakulära, de med tokigast programledare, galnaste outfitten och mest oväntade röstningsutgångarna. Dvs Bra TV! Nej, jag tror inte att Eurovision är kört i köttkvarnen nu, tvärtom står väl jippot på sin topp, iaf deltagar och tittarmässigt. Vad gör det väl om några surpuppeländer hoppar av o struntar i ESC några år, de kommer nog tillbaka småningom. Jag menar om det är med 4-5 freakbidrag ett år så går det ju inflation i det med, folk tröttnar, och så plötsligt kommer det in en massa bra musik i tävlingen igen... Typ... Kommer ihåg att det var samma snack förra året när lordi vann, nu är de väl en av tävlingens "role models". Mkt bra rapporterat micke! Läste dina alster varje dag!

2007-05-13 @ 19:07:00
#3: Fisken

Haha... Läste på aftonbladet.se att 80% tycker att vi inte ska skicka något bidrag till Eurovision...:-) Hyggligt subjektiv bedömning, vi är Sverige, vi är bäst, vi är dem som vinner me... nej just det, Sverige är inte centrum of the universe, bara en lite håla upp i kalla norden.

2007-05-13 @ 21:00:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: