Schlager-Micke

2007-05-27
22:06:16

2000-talets ESC-vinnare

Eftersom jag gjort en egen lista över 2000-talets svenska vinnare så kör jag motsvarande lista på ESC-vinnarna under det här decenniet. Om 90-talets vinnare i ESC höll en ganska jämn (men också ganska tråkig nivå) så har läget varit annorlunda nu. 2000-talet har bjudit på höjdpunkter men också katastrofala bottennapp som knappast hade varit möjliga under 80-talet eftersom få låtar som var med då kom ner i så låg klass som den sämsta vinnaren på 2000-talet. Här är min ranking

1. My number one - Helena Paparizou 2005
Låten har det mesta, framförandet hade allt. Grym låt att lyssna på, ännu bättre att se live och rent formidabel att dansa till. Helt enkelt en mycket värdig vinnare som bara har några få över sig på listan över de bästa ESC-vinnarna i historien.

2. Fly on the wings of love - Bröderna Olsen 2000
Ingen hade lagt märke till den här låten inför ESC-veckan i Stockholm. Det kryllade av hits i det här startfältet och bland fansen i Europa röstas ständigt ESC 2000 fram som tidernas bästa ESC-final. Men när de danska bröderna (som får oss svenskar att fortfarande inbilla oss att myten om den glada dansken fortfarande stämmer) intog scenen i globen så blev publiken som galen och där jag satt så började jag för första gången tänka tanken att den har chans att vinna. Och visst vann denna glada allsång och det kändes så märkligt logiskt efteråt. Jag ryser fortfarande av välbehag när jag plockar fram videobandet med ESC 2000 bara för att se vilken eufori den här segern skapade.

3. Hard rock hallelujah - Lordi 2006
Schlagerbögarna må hata den och den här låten delar minst sagt hela schlagerpubliken. Men jag har alltid tyckt att den inte bara innehöll en maffig show utan att låten verkligen håller som låt. Det har förekommit bättre rocklåtar i ESC, Norge 2005 t.ex. men Lordis seger var i alla fall något som jag jublade över den där majnatten i Aten. 

4. Molitva - Marija Serifovic 2007 
Den är bra, men det är definitivt inte den låt som gått mest varm i min MP3-spelare sen finalen i Helsingfors. Jag tycker fortfarande att de hade kunnat göra ett mycket bättre framträdande och mig berörde det inte alls på samma sätt som när Hara Mata Hari framförde den liknande balkanballaden Lejla för Bosnien-Hercegovina förra året. Men det var en viktig seger, för den var mycket som vanliga vinnare inte är.
Den var INTE på engelska, den var INTE en up-tempolåt och det var INTE ett spektakulärt framträdande. Det enda som fattas är att Marija hade varit kille, men en manlig solovinnare i ESC framstår som numera som mer omöjlig än en isländsk seger i Vasaloppet.

5. Wild dances - Ruslana 2004
Introt är helt fantastiskt och energin i låten är härlig, men i övrigt så är det inte så mycket till låt. Att Ruslana sjunger på engelska är det nog inte många som uppfattar. Och om man väl uppfattar "texten" så blir man väl inte så mycket lyckligare "I wåååånt you to wåååånt me"....... Men det var ett svagt startfält och det fanns ytterst få låtar 2004 som var bättre.

6. Every way that I can - Sertab 2003
Nej, det här är ingen personlig favorit. Kanske beror på r´n b-stuket i låten som är en musikstil som jag är ganska allergisk mot. Fullständigt hopplös på dansgolvet. Det var kul att Turkiet äntligen fick vinna och låten är välgjort men inget som jag går igång på. Överskattad!

7. I wanna - Marie N 2002
Den här låten kan knappast kallas överskattad eftersom alla hatar den. Den var så impopulär att den inte släpptes på singel någon annanstans än i Lettland (som Marie tävlade för). Men inte ens i Lettland blev det en hit, den kom inte ens upp på lettiska topp-30! Men ändå var segern inte helt ologisk eftersom det var ett oerhört spektakulärt och proffsigt framträdande i en tid då folk ännu inte insett hur viktig en snygg scenshow var för slutresultatet. Men lite synd att Lettland som skickat så många bra låtar, vann men en av deras sämsta bidrag.

8. Everybody - Tanel Padar & Dave Benton 2001
Fortfarande, 6 år efter den här segern, så har jag ingen förklaring till hur den kunde vinna. Den här segern är en skamfläck i schlagerhistorien och låten har i mina ögon ingenting. Tidernas sämsta vinnare, alla kategorier!!Möjligtvis syntes det att de två omaka herrarna hade kul på scen och det kanske inga andra artister hade 2001. Att uppträda inför 40 000 fulla och osportsliga danskar är väl inget drömscenario för en artist.


Kommentar:

Beautiful site!

2008-01-02 @ 13:02:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: