Schlager-Micke

2007-03-04
11:41:52

ojojoj, vilken andra chansen!
Det var tidernas bästa andra chansen om man ser till TV-underhållningen. Högt tempo, spännande hela tiden, man slapp det hopplösa musikal-pausnumret och andra meningslösa pausgrejer. Det var matcher hela tiden. Fantastiskt. Samtidigt känner jag mig lite bitter ändå.

När väl sändningen var klar kändes det absolut som att två låtar utklassade de övriga, tyvärr möttes dom i andra semifinalen, Sonja och Uggla. Uggla var 10 gånger bättre än i Gävle. Nu var han klockren och hela numret var så bra att jag fick rysningar. Studentikost på rätt sätt (hur ofta är något det??) med skön revykänsla (trodde aldrig att jag skulle skratta åt något som liknade revy). Och sen kan jag inte hjälpa att jag tycker att textraden "skum polack" är vansinnigt rolig. Politiskt inkorrekt är bara förnamnet.

Sonja var inte 10 gånger bättre än i Ö-vik. Det var en omöjlighet! Hon har varit mer än 100 %-ig båda gångerna och har finalens starkaste ballad. När hon slagit ut en Uggla i högform, i en delfinal med mer än en miljon (!!) röstande så kan hon bli hur farlig som helst. Men så kom dråpslaget. Hon har tilldelats startnummer två i finalen!

En petitess kan tyckas men startnummer två är ökänt i schlagerhistorien. Ingen har lyckats vinna med det startnumret och eftersom ingen artist vill ha 2:an heller så brukar SVT placera sätta den mest chanslösa låten där. Förra året var det Björn Kjellman och nu sätter de alltså Sonja där! Jag som var säker på att Anna Book skulle få 2:an.

Startnummer två-syndromet gäller även i delfinalerna. När Marie Lindberg gick vidare från startnummer två i göteborg i år så var det första gången sedan delfinalerna infördes 2002 som en "2:a" gick direkt till final. Och då har det sammanlagt varit 24 delfinaler....
 
Som upplägget var så var Sanna Nielsen rätt finalist från den övre halvan. Nu blir det en riktigt klassisk schlagerlåt i finalen i alla fall. Tack Sanna, för att du slog ut Jimmy Jansson valpiga duracell-nummer. Och tack Uggla för att den andra duracell-kaninen fick lämna andra chansen redan efter första omgången.

De två triumfkorten i finalen, startnummer 1 och 10 tilldelades förresten Andreas Johnson och the ark. Startnummer 1 och 10 har sedan 2002 alltid legat i toppskiktet efter att juryn lagt sina röster....

Kommentar:
#1: Markus Gunnervall

Triumfkort?! Själv brukar jag sitta på trumf ibland, men Micke han sitter på en triumf han! HEHE

2007-03-04 @ 19:38:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: