Schlager-Micke

2007-03-20
23:36:51

Dags att se The Arks konkurrenter på TV-huset
På fredag ska jag vara med på den officiella förhandsvisningen av alla bidrag som ska tävla i eurovision i Helsingfors. Det kommer att bli en maraton-förmiddag. 42 låtar i sträck! Jag minns förra året på samma visning, då var det nästan så att till och med jag tyckte att det blev långtråkigt ett tag....Men det är alltid kul att höra reaktionerna från den samlade pressen. Ofta hör man spridda skratt över vad "de där tokiga länderna kan hitta på". Så var det förra året och så lär det definitivt bli i år eftersom det är ett större antal skämtlåtar än någonsin tidigare. Det får förhoppningsvis effekten att de tar ut varann, så att vi inte får en ny "we are the winners" som kommer alldeles för bra.

The Ark kommer att var på plats också. De ska kommentera motståndet och förhoppningsvis name-droppa några av sina personliga favoriter eller vilka de tror blir farligast. För nu är det ju tillåtet att svara på sådana frågor, till skillnad från under Melodifestivalen där det står i stadgarna att man alltid måste svara: 
alla låtar är så himla bra så det är omöjligt att peka ut någon som är starkare än någon annan, vem som helst kan vinna, jag är glad bara att jag kommit hit....... Men i eurovision går det inte av två anledningar:

1. Det är för många låtar för att det ska låta realistiskt
2. Vissa låtar är för dåliga för att det ska låta realistiskt

Mest hoppas jag nog att eurovisionens högste chef Svante Stockselius är där. Då kan jag fråga grejer om tävlingens upplägg som håller mig sömnlös om nätterna (men han kanske inte vill ha fler mejl från mig där jag kommer med nya förslag om delfinaler och nya röstningssystem.....;-))

Jag tycker ju personligen att upplägget i år med 28 länder i semifinalen är ohållbart. Bara de extremt inbitna orkar se ett program med så många bidrag och röstningmässigt funkar det inte. De flesta minns bara en handfull av de bidrag som spelas upp och det innebär framförallt att de spektakulära showerna går vidare, snarare än låtarna. 12-15 låtar är egentligen max under en kväll för att det ska bli en någorlunda rättvis musikalisk bedömning. För mig är det stora antalet som är problemet, inte den s.k. kompisröstningen som Bert tjatar om. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: