Schlager-Micke

2007-03-03
15:04:09

Andra chansen

Efter mycket om och men lyckas jag slutligen lägga ut den här tippningstexten. Jag försökte lägga till mina små bilder på artisterna men då verkade hela datasystemet braka ihop så det får bli enbart text här.

Elin vs Jessica

Festivalens två skönheter gör upp i den första matchen och det kan bli en intressant utgång. Spelbolagen spår en enkel match, för Jessica men jag är inte alls lika säker.

Jessica har fortfarande revanch att utkräva för debaclet förra året så hon är väl egentligen den som har mest att förlora här. Hon har ju haft stora framgångar tidigare men jag har känslan av att det berott på låtarna och inte på Jessica. För trots framgångarna har hon aldrig haft någon stor skara fans att luta sig tillbaka på. Hennes diskonummer "kom" tycker jag inte alls kommer upp i samma klass som hennes tidigare bidrag. Elin Lantos mer direkta popdänga är en bättre låt och ett bättre nummer som helhet. Den kan säkert upplevas som något tjatig men är samtidigt svår att få ur skallen. Jag har intervjuat båda de här två damerna och den ena är ett riktigt charmtroll medan den andra är kyligare än kalla nätter, om ni förstår... Om det går igenom rutan är er osäkert, men jag kör en chansning här.

Elin Lanto vidare!


Sanna vs Jimmy

Ojoj, det här är svårtippat. Andra chansens näst tyngsta fight mellan två låtar ur den klassiska schlagerskolan. Amanda känns som en låt som Thomas G:son skrivit med vänsterhanden och det känns inte som Jimmy Jansson tagit något kliv åt något håll överhuvudtaget med den låten. Jag kommer nog få vänta i alla evighet på att bli överraskad av Jimmy. Särskilt nyskapande är väl inte Sanna Nielsens låt heller. Anklagelsen att den skulle vara ett plagiat av Carolas "Evighet" är nog det töntigaste påhoppet hittills i festivalen. Dels för att låten inte är lik alls, dels för att "Evighet" hade samma låtskrivare! Sen när blev det förbjudet att sno från sig själv?? "Vågar du, vågar jag" låter exakt så som folk vill att låtar ska låta i den här tävlingen. Det är glatt, höjning, svensk text, väldigt mycket 1988 och med en skinande äppelkindad Sanna. Jag har lärt mig läxan att aldrig underskatta Sanna Nielsen, hon har trots allt gått till final varje gång hon ställt upp tidigare (senast med den hopplösa "du och jag mot världen") så jag får nog tippa Sanna vidare.

Sanna Nielsen vidare!


Sonja Aldén vs Uno & Irma

Sonja har stått för det kanske bästa framträdandet under hela melodifestivalen hittills. Hon lyckades med bedriften att sjunga om vågor som slår mot stranden, murar som rivs och ta mig i handen som om de orden aldrig sjungits förut. Kalla mig gärna översentimental men det var som om varenda ord hon sjöng var unikt, trots att Ingela pling närmast haft patent på naturromantisk lyrik i den här tävlingen de senaste 25 åren. Om hon inte totalt tappar andan eller strömmen till vindmaskinen tar slut så bör Sonja vinna över Uno & Irmas sluddriga och ordsprängda trall. En sak talar dock emot Sonja. Det är att det redan finns tre ballader i finalen, något som inte hänt sedan delfinalerna infördes. En fjärde ballad skulle kanske uppfattas som en återgånng till det ökända "balladträsket" som höll på att söva ner den här tävlingen under 90-talet, framförallt i eurovision. Synd, eftersom Sonjas ballad är den bästa i tävlingen. Men som sagt, jag tror det räcker ändå.

Sonja Aldén vidare!


Nanne vs Uggla

Andra chansens stora tungviktsmöte och den som onekligen kommer att dra till sig störst uppmärksamhet. Den som åker ut här kan verkligen skylla på otur i lottningen. Om de här två hade varit på varsin planhalva i andra chansen hade de säkert varit de två finalisterna. De hade de också varit om de fått tävla i Jönköping eller Göteborg istället för i de knallhårda heaten i Ö-vik och Gävle. Att Nanne av många ses som den egentliga vinnaren av melodifestivalen för två år sen tror jag inte har något större betydelse här. Snarare jämförs den lätt med "håll om mig" och i den jämförelsen framstår den nog som ännu sämre än den egentligen är. Uggla har mycket kvar att bevisa. Åker han ut här så blir det ett pinsamt antiklimax när han väntat i 28 år på revanch i melodifestivalen för Jonny the rocker. Uggla såg ut som mr. skitnödig i Gävle och framträdandet kan bara bli bättre i Nyköping. Och även om refrängen inte riktigt håller Uggla-klass så börjar jag ändå gilla den mer och mer. Det här kommer att bli stenhårt, men ugglan kommer fortsätta att lura i mossen.

Magnus Uggla vidare!


Elin vs Sanna
Sanna har gått sin tuffaste match redan och tradition slår oftast modernitet i den här tävlingen. Sanna trummar på till sin fjärde final i Melodifestivalen.

Sonja vs Uggla
Uggla har också reda gått sin tuffaste rond. Sonja har en bättre låt men frågan är om inte folk tycker att tre ballader i finalen räcker. 

Sanna Nielsen och Magnus Uggla till final! 


Kommentarer:
#1: Niklas

Först o främst vill jag tacka dig för en bra schlagerblogg! Välskriven med lagom djuplodande analyser. Angående din förutspådda kamp mellan Sonja o Uggla..... Tror du att folk tänker på att balladkvoten redan är fylld? Svensson älskar ju "svensktoppsballader" o Sonyas låt kommer att gå hem i stugorna. Hoppas personligen mer på Uggla trots att han kan bättre..... Mitt tips: Sanna o Sonja! Annars blir det väl ngn skum polack som går vidare.....

2007-03-03 @ 16:53:12
#2: Markus Gunnervall

En miljon röster! Ojojoj. Melodifestivalen spränger alla gränser. Nu kan vi se fram emot en riktigt bra final, men Sanna och Sonja kommer inte ha med tätstriden att göra. Vi fick ju varsitt rätt Micke, du tippade Uggla i final och jag tippade Jessica, och båda gick till semi, så det var väl så nära man kunde komma utan att gissa helt rätt. Men som sagt, det här var en kul grej, men finalen kommer bli nåt helt annat. Den ruggigaste röstningsomgången någonsin?? Jag har redan börjat bita på naglarna.

2007-03-03 @ 21:53:34
#3: Stegrud

Kul Mike.

Håller med om att Ugglas låt växte med var den gick men anser att det var rätt låtar som gick vidare.

2007-03-04 @ 08:13:30
#4: Mikael Olofsson

Ja du Niklas. Du börjar ju framstå som en stortippare. Satte båda finalisterna, imponerande!! Det mer balladkvoten kan jag hålla med dig om nu så här med ett antal timmars eftertanke. Jag får skylla på att jag lade ner så mycket tid på formuleringarna av kvartsfinalerna att semi-kommentarerna blev väldigt kortfattade och inte lika genomtänta.

2007-03-04 @ 11:08:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: