Schlager-Micke

2007-06-02
13:33:22

2000-talets bästa ESC-bidrag
Nej nu får han väl ge sig tänker ni.........Aldrig! Jag kommer att fortsätta göra listor om jag så blir rullstolsbunden eller dricker paraplydrinkar på Bahamas. Jag kunde inte motstå frestelsen att lista de bästa låtarna under 2000-talet i ESC, men det är en utmaning vill jag lova. Det finns en sisådär 220 låtar att välja bland, dessutom i väldigt olika stilar vilket gör det extremt svårt att jämföra. Men medans jag de senaste dagarna har delat ut post så har tankarna snurrat i huvuet om hur den här listan ska se ut och det börjar klarna lite.

Jag har försökt att inte enbart utgå från det jag tänker och tycker just nu. Vissa låtar har jag lyssnat sönder och det är ju ett gott betyg om något för de låtarna! Men alla låtar som är med på de här 10 i topp lyssnar jag fortfarande mer än gärna på, de har hållit trots alla lyssningar.

Inget svenskt bidrag lyckades ta sig in, det kan jag säga redan nu. Närmast var the ark, men faktum är att inget bidrag från i år lyckades ta sig in på listan heller. Kanske framtiden kommer utvisa något annat. En del låtar blir klassiker för mig många år senare, men just nu framstår 2007 som ett år med många bra, men inga jättebra låtar.

År 2000 är det stora dilemmat för mig. Det är det bästa år som varit någonsin i ESC, ändå är inget bidrag därifrån med på den här listan. Jag vet helt enkelt inte vilken jag skulle ta ut därifrån. Det finns ett 10-tal som alla är bubblare, för att tala "tracksspråk". Men 2000 är ett år där jag lyssnar på hela CD:n och sällan trycker fram enskilda spår för kvalitén är så jämnhög på låtarna. Jag har varit inne på både Danmark, England, Lettland och Estland från 2000 men, som sagt, de får betraktas som bubblare allihop.

Här är listan

10. Forogj Vilag - Nox - Ungern 2005
En av tidernas bästa etnolåtar i ESC. Ett intro som till och med slår Ruslanas i Wild dances och en låt som verkligen håller för många lyssningar. Den borde vara kändare än vad den är men tyvärr var inte finalframträdandet klockrent.
12:a i finalen 2005

9. Mr. nobody - Anzej Dezan - Slovenien 2006
Här var det svårt. Det stod mellan den här och Rumäniens Tornero från samma år. På väg hem nyss var jag bestämd på Tornero, men helheten med det fantastiska arrangemanget (Slovener har en fantastisk förmåga att köra dramatiska arrangemang) fällde avgörandet till Mr. Nobodys fördel. 2000-talets bästa eurovisiondiscolåt.
16:e plats i semifinalen 2006

8. Je n'ai que mon âme - Natasha St-Pier - Frankrike 2001
Ballad i bästa Celine Dion-anda som blev utsedd till tidernas bästa franska bidrag i programmet diggil-ejs omröstning för ett halvår sen. Har allt en pampig klassisk ballad ska innehålla och borde givetvis ha vunnit överlägset i det här bleka startfältet.
4:a  2001

image65

7. Lejla - Hari mata hari - Bosnien-Hercegovina 2006
Molitva får ursäkta. I mitt tycke är detta den bästa balkanballaden under 2000-talet. Det otroligt stilfulla framträdandet gav mig rysningar och det ser jag fortfarande framför mig när jag lysnnar på den här i MP3-spelaren. Den enda balkanlåt under 2000-talet som kan utmana Kroatiens Neka mi ne svane från 1998 i kategorin bästan balkanballad.  
3:a 2006

6. Keine grenzen - Ich Troje - Polen 2003
Första gången jag hörde den trodde jag det var ett skämt. Ett dåligt skämt. Och liksom de flesta andra fattade jag inte att sådana här pekoral fortfarande gjordes, 18 år efter att de slutade göras......Men när jag satt framför TV:n och såg med vilken trovärdighet de framförde den här låten i finalen i Riga så fick jag en av de största rysningar jag någonsin fått av ESC. Jag kände bara att den här tävlingen kommer jag älska tills döden skiljer oss åt, och sen dess har jag älskat den här låten. Ni må tycka att det är sentimentalt och att den här låten är skräp, men för mig är den kunglig!
7:a 2003

5. No no never - Texas lightning - Tyskland 2006
Det har blivit mycket 2006 här. Inte för att det var ett fantastiskt år men den hade några riktiga hits och den största var den här countrydängan. Ingen låt gör mig mer glad och fylld av positiv energi. Så länge såna här låtar görs finns det hopp!
15:e plats 2006



4. In my dreams - Wig wam - Norge 2005
Den som kan motstå den här refrängen skulle jag vilja träffa. En av de mäktigaste refränger under 200-talet med den kanske mäktigaste höjningen. Glamrock från Norge! Inte trodde jag att jag någonsin skulle fastna för det men det här är den bästa rocklåt som någonsin varit med i ESC.
9:e plats 2005

3. ................
För att göra det hela lite spännande nu när vi kommer till prispallen så får ni klicka på länken för att se min 3:a under 2000-talet. Visst kunde det ha låtit bättre live, men låten och framträdandet är ändå oförglömlig.

http://www.youtube.com/watch?v=Fa4mjSZrdnk

2. Nu börjar det närma sig.....Den här låten behöver nog ingen närmare presentation för den känner ni igen....

http://www.youtube.com/watch?v=pWe0nKho8DI

1. Och mina damer och herrar, för att se 2000-talets bästa ESC-bidrag får ni klicka på den här länken. Varsågoda!
http://www.youtube.com/watch?v=MgBU6rfmLJs

Kommentarer:
#1: Brita

jag tror jag ska ha den på mitt bröllop... du ska få sjunga micke!

2007-06-02 @ 19:07:22
#2: Anton

Åh Micke, vad du gör mig glad. Hade inte sett denna lilla lista. Jostein rules, eller i alla fall så gör låten det. Fantastisk låt!

2007-06-04 @ 14:42:16
#3: Bullen

Trean är fruktansvärt dålig, tycker jag.
Keine Grenzen håller alltid.
Ettan e fin men han sjunger inte jättebra, va?
Jag saknar Greklands robotlåt från 2003? 2004?

2007-06-07 @ 15:02:08
#4: Micke

Ja du Bullen, jag kan förstå att sloveniens flygvärdinnor inte älskas av alla. Den var långt ifrån älskad av slovenerna själva...Men jag tycker att låten är klockren disko, framfört med stil.
Jostein Hasselgård (1:an) sjunger kanske inte på det klassiskt stabila sättet men jag tycker han har en grym känsla i rösten när han framför den där monsterballaden. Greklands robotlåt ja, haha (greklands bidrag SAGAPO från 2002), den förtjänar en plats i historien garanterat. Men kanske inte på en lista över de bästa låtarna......

2007-06-07 @ 22:35:29

Hi, I just wanted to say that I really like your site!

2010-04-15 @ 14:05:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: