Schlager-Micke

2007-12-09
21:51:49

Intervjuer i Stockholm
De senaste dagarna har jag varit hemma på blixtvisit i Stockhom för några intervjuer till den reportageserie jag håller på med just nu. Det är sammanlagt 10 inslag inom väldigt skilda ämnen men som alla kan sammanfattas med att de handlar om någon slags populärkultur kan man säga. Dock inte schlager. Det ämnen gjorde jag tillräckligt om när jag jobbade på SR i Falun och hade "Mickes schlagerhörna".

I fredags var jag på Skansen för att intervjua "mr: Skansen": Jonas Wahlström. Det var faktiskt första gången på många år som jag var inne i akvariet. De senaste gångerna jag besökt skansen har jag bara sjungit allsång. Men för att få lite skön atmosfär i intervjun så genomfördes den i den lilla regnskogen i akvariet där det är massa apor som springer runt och leker. Det märks när man pratar med personer som är vana att bli intervjuade. En del kan bli medievana på fel sätt, sett ur mitt perspektiv, d.v.s. att man bara får så kallade "Henke-Larsson-svar" på varenda fråga och då spelar det ingen roll hur bra fråga man än ställer. Andra, som Skansen-Jonas, vet att en bra intervju inte enbart innebär att man säger korrekta, genomtänkta saker utan även att det behövs lite one-liners för att göra så att fler verkligen läser hela intervjun eller i mitt fall, lyssnar klart. Jag undrade till exempel hur det kommer sig att djur som sover djupt blir klarvakna på en halv sekund om de blir väckta. Finns det inga djur som har behov av att snooza? De måste väl ha något slags sömnbehov precis som oss, tänkte jag.
- Största skillnaden är väl att djur inte är bakfulla, svarade han. Det är en bra one-liner.

image110
Skansen-Jonas, rätt man på rätt plats.

image111
Den svårare typen av intervjuoffer: vägrar svara och vägrar titta in i kameran.....

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: