Schlager-Micke

2007-04-09
23:45:12

The arks svåraste konkurrent i Helsingfors?

På fredag börjar Inför ESC där en från varje nordiskt land ger betyg till samtliga låtar som ska tävla i eurovision i år. Ett program som jag förstås följer slaviskt varje år. Det finns inget roligare än att höra sköna sågningar på norska och finlandssvenska. För sågningar på svenska blir det ju inte så ofta av någon anledning. Sverige har på något sätt antagit rollen att vara "den snälle" i den här nordiska domstolen. Men även om Charlotte Perelli kanske ändå lyckats få fram någon sågning i år så kan man redan nu vara säker på hur hon kommer att förmulera den. "nej, jag tycker att det här är fel forrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrum"....

På sidan odds.bestbetting.com finns en sammanställning av alla odds för eurovision från de stora bettingbolagen. Sverige ligger tvåa på den listan. Men det som förvånar mig mest är att Bulgarien ligger 5:a. Låten är ingen låt i mina öron. Det är gallskrik ackompanjerat av sådana där olje-tunne-trummor som var och varannan låt hade med i ESC för två år sen. Min absoluta mardröm är att bli inlåst i ett rum och tvingas att lyssna på Bulgariens bidrag om och om igen. Jag skulle börja hallucinera efter ett tag.....

Desto trevligare är Vitrysslands bidrag som ligger 4:a. Välpolerad snäll-rock! Jag hoppas det räcker till final men jag är inte säker. Serbien ligger trea i vadslagningen. Det är den låt jag tror blir farligast. En av få ballader i år.

1:a i vadslagningen i nuläget är Schweiz. Jag kan på ett sätt förstå det. Catchy låt och nästan ensam i sin genre i Helsingfors. Men skulle den vinna så spär det bara på det förakt som finns hos många för eurovision. Det är så plastigt det kan bli och den pajiga texten gör att låten tenderar att läggas in i den allt för stora skaran av låtar i år som kan kategoriseras som "freakshow". I Schweiz har det konservativa partiet Eidgenössisch-Demokratische Union samlat ihop mer än 50 000 namnunderskrifter för att få den här låten diskad. De menar att den är satanistisk och kan få folk att ta livet av sig. Ja, de i Schweiz som överlevde Lordis seger måste de mena

Så varning alla känsliga tittare, här kommer Schweiz


Kommentar:
#1: Troytanja

Great web site! I love the content, pics and hard work!

2009-09-23 @ 12:30:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: