Schlager-Micke

2007-04-21
13:12:47

Ska det äntligen bli Balkans tur?
Ingen region i Europa har satsat så seriöst på att få eurovision till sig som Balkan, och det har varit nära, många gånger. Förr eller senare kommer tävlingen att hamna på Balkan det är jag tämligen säker på. Chansen finns att det kan bli redan i år. Men det som är anmärkningsvärt är att det är Kroatien bland balkanländerna som står för regionens absoluta kalkon. (Dessutom skumt att den låt som ska representera Kroatien inte alls är samma som visades på SVT:s officiella förhandsvisning, jag har nog inte hängt emd i eventuella diskningsförfaranden där....)

Kroatien har tidigare alltid varit Balkans musikaliska flaggskepp. De mest framgångrika låtarna under tiden de tävlade som Jugoslavien kom alltid från Kroatien, deras nationella uttagning "Dora" är känd för att vara en av europas bästa och Kroatien har ofta hamnat i topp-10 de senaste åren. Jag upprepar, eurovision kan hamna på Balkan 2008, men det blir knappast Kroatiens förtjänst. I år är det Serbien, Slovenien och inte minst Makedonien som är aspiranter.

Slovenien är mitt personliga favoritland, men i år förstår jag mig inte riktigt på deras opera-disconummer. Men de ligger högt i bettingen. Serbiens ballad (här håller jag med Thomas Lundin) är en av de vackrare och pampigare jag hört på länge och Makedonien har sitt i särklass bästa bidrag någonsin. De finska programledarna i årets esc lär bäva. Tänk dig själv, skulle du vilja stå där på scen och tvingas säga "Former yugoslavian republic of Macedonia" eller än värre "lex-République yougoslave de Macédoine" hundra gånger? De är bäst att de tränar, för de kommer nog att få säga det ofta den 12:e maj har jag en känsla av. För Makedonien ser jag som semifinalens självklaraste finalist. Ett problem är dock att när jag lyssnar på låten så kan jag inte komma underfund med vilken takt låten egentligen går i. Är det 7/4 takt eller vad är det? Anton, Björkander, Niklas eller nån annan, hjälp mig, så jag slipper ligga sömnlös om nätterna! Jag hoppas inte allt för många fler sitter och försöker räkna takter, för då är det risk att man glömmer låten och den förtjänar att lysnnas på. Verkligen! För er som inte såg inför-programmet igår. Här kommer Makedonien.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: