Schlager-Micke

2007-04-22
21:40:59

Nu har jag gett mina poäng på årets bidrag
Under söndagseftermiddagen träffades ett 30-tal stockholmare från Melodifestivalklubben för att titta på samtliga 42 bidrag i årets ESC och ge poäng. Poängen var givetvis de vanliga 1-8, 10 och 12. Att se alla låtarna på storbildsskärm har jag iof gjort en gång tidigare, på SVT:s officiella visning, men det gjorde inte den här visningen mindre intressant. För vissa låtar har en tendens att plötsligt växa. Dessutom fick jag ju inte rösta på SVT:s visning.
Resultatet av omröstningen kan jag av sekretesskäl inte redovia här (oj, vad jag känner mig viktig när jag skriver sådana saker) eftersom det redovisas när alla klubbens distrikt har haft sina röstningar. Men mina poäng kan jag ju redovisa utan problem (enda problemet är väl att vissa låtar kommer falla pladask när man kommer till Helsingfors och det blir uppenbart vilka som funkar på scen och inte).
Efter moget övervägande fram och tillbaka så röstade jag som följer.

1 poäng: Moldavien
2 poäng: Cypern
3 poäng: Grekland
4 poäng: Lettland
5 poäng: Island
6 poäng: Vitryssland
7 poäng: Makedonien
8 poäng: Serbien
10 poäng: Frankrike
12 poäng: Sverige

Det hör inte till vanligheterna att jag tycker Sverige är allra bäst. Normalt håller svenska bidrag en hög jämn nivå men de senaste 20 åren så är det bara tre gånger som jag tycker att Sverige har haft den bästa låten, Charlotte 1999 (även om jag ibland ändrar mig och sätter Cypern som 1:a det året), Lena PH 2004 och alltså the Ark i år.  Även om det alltid är roligare att sätta ett annat land än Sverige som 1:a så är det ett faktum att jag säkert lyssnat på The worrying kind 25-30 gånger, minst, och den är fortfarande lika bra. 

Märk väl att de här poängen inte har något med tippning att göra. Även om det är frestande att tippa hur det ska gå så är osäkerhetsfaktorn alldeles för hög när man inte vet hur låtarna kommer att funka live. Imorron ska jag iväg och köpa årets eurovision-CD. Den kostar tydligen bara 149 spänn på Åhléns om man går med i Åhlénsklubben, vilket är gratis. Jag är nog snart med i fler sådana gratisklubbar än jag kan räkna till......

Kommentar:

This is my first time visiting this site and I found it very informational as a whole. I am so delighted in finding your website!

2008-09-11 @ 12:05:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: